dinsdag 23 augustus 2011

Naar Porto Santo (Madeira archipel)

Dag 1 (19  aug 2011)
Om 6:45 de havenmeester met de marifoon opgeroepen om mijn key-card te wisselen voor mijn borg. Na deze ruil losgegooid. De start is windstil echter is er al na een uur wind (NW2) en kan de motor uit. Redelijk snel begint de windsterkte toe te nemen. Ik reef eerst de genua en omdat het toeneemt tot 6 Bft ook het grootzeil met 1 rif. M'n snelheid blijft ruim boven 6 knopen. Lezen gaat redelijk maar door het dansen van de boot gaan ook de letters voor me dansen. In de avond zwakt de wind wat af tot 4/5 bft en draait naar het NE.


Dag 2 (20 aug 2011)
Om 02:00 wordt ik wakker van een klapperend zeil. Ik kijk naar buiten en over bakboord zie ik bliksemflitsen. Nu had ik eerder vermeld dat ik juist vrijdag weg wilde in verband met stabiel weer. Net voor vertrek nog de laatste windinformatie opgehaald en daaruit bleek dat er een klein storing niet, zoals verwacht, bij Cadiz bleef liggen maar op mijn route zou komen. Dit 'vuiltje' zou kortstondig harde wind en regen kunnen geven en de windrichting zou volledig gaan draaien zodat ik het even tegen zou hebben. Ik zet meteen een 2e rif en draai de genua verder in om de harde wind die met onweer gepaard gaat aan te kunnen.


Het uitzicht is wel schitterend. Het is aardedonker en je kan de gehele hemel goed zien. Zeer veel inslagen maar ook de zeer complexe structuren van ontladingen tussen wolken.
Ik merkt dat het onweer aan mijn bakboordkant blijft en schuin achter me langs schuift. Om het onweer nog meer vrij te varen verleg ik mijn koers naar 270 graden i.p.v. 225 graden. Het lukt hiermee om bij de echte troep vandaan te blijven. Wel geconstateerd dat ik eenmalig een totale, zeer kortstondige uitval van m'n electra heb gehad. Alle vaarinstellingen waren gereset. Ontlading in de buurt gehad? Deze hele onweertrein heeft tot 07:00 uur geduurd. Ik heb slechts 1 klapgijp gehad doordat de wind ineens 180 graden van windrichting veranderde en ik slechts maar 1 bulletalie (mijn fout) had staan. Bijzonder was dat de luchttemperatuur in deze storing enorm van temperatuur verschilde. Voor mijn gevoel zo'n 5 graden. Van slapen was niets gekomen omdat ik hij windtoename meteen wilde ingrijpen. Achteraf van een fransoos gehoord dat hij meer dan 40 knopen wind had gehad. Het verbazingwekkende is dat over deze storing niet door Monsanto Radio via de Navtex was aangekondigd. Zij gaven voor het St. Vincent district af: N/NE 3/4 - E. Pas in de nacht ging de wind naar de noordhoek draaien.


Dag 3 (21 aug 11)
Een mooie zeildag met noordwestenwind 4 tot 6 Beaufort. Een rif zetten gaat nu snel. Binnen een paar minuten zit het rif erin en ben ik, al dan niet zeiknat van het buiswater, weer in de kuip. Door het slingeren lukt lezen niet. Ik had het luisterboek Moby Dick op USB stick gezet maar iets was er niet goed gegaan; de hoofdstukken zaten niet op volgorde. De grauwe, grijze dag verandert in het begin van de middag in een zonfestijn. Ik kan natte troep achter de buiskap te drogen leggen. De zonnepanelen werken volop om het nachtelijk verbruik (30 Ah) te compenseren.


Ik wist dat ik een kleine lekkage had bij de schroefas. Dit is niet ongewoon. Maar het is wel ongewoon dat deze ook lekt als ik de motor niet gebruik. Hier maar naar laten kijken in een volgende haven.   


Dag 4 (22 aug 11)
Deze nacht zeer goed geslapen. Een patroon waar ik me prettig bij voel zijn brokjes van anderhalf uur. Dan wel radar en AIS aan en kookwekker op 90 minuten. Op die manier is voldoende veilig en heb ik toch snel grip op veranderingen buiten. Hoeveel van die 'slaapbrokjes' ik nodig heb hangt af van hoe ik me voel. Ik heb geen onder- of bovenlimiet. Slechts tweemaal is het alarm afgegaan vanwege een bui en vanwege een kleine vrachtvaarder die binnen 3 mijl kwam.
Nog verder het water in de bilge onderzocht. Aanvoer van zoetwater resulteerde in de constatering dat het handgatdeksel van mijn drinkwatertank een beetje lekt. Ik heb tijdens het varen toch maar de pakkingdrukker op de schroefas wat aangedraaid (Dit betekent: tijdens het varen (en slingeren) in de motorruimte kruipen en helemaal dubbelgebogen met een moordenaar de drukker aandraaien). 
De stabiele wind is er: Noordwestelijk kracht 4-5. Mezelf geschrobt en de baard van een week eraf gehaald.
In de nacht werd het duidelijk dat ik in de vroege ochtend om zo'n 07:00 uur bij de haven zou aankomen. Om in het donker aanlopen te voorkomen heb ik de genua ingerold waardoor m'n snelheid afnam en ik met een slakkengang van 3,5 knoop richting eiland voer. Uiteindelijk de haven van Porto Santo om 8:15 binnengevaren. Wat een schitterend gezicht is dit eiland bij het krieken van de dag!