donderdag 11 augustus 2011

Figueira da Foz

Wat een start! Om half zes gaat m'n wekker. Even m'n kop buiten steken. Het is warm (22 graden) en er waait een stevige oostenwind. Perfect. In mum van tijd alles klaargemaakt en weggevaren. In de havenmond zeilen gehesen en weg. Het waait zo'n 22 knopen (6 Bft) dus met 6 a 7 knopen aan snelheid vliegt Sya  ongereefd naar het zuiden. Optimistisch begin ik al te rekenen: 65 NM / 6,5 knoop = slechts 10 uur varen. Echter met een prachtige zonsopgang spat deze zeepbel-berekening uit elkaar. Ik had te maken met de bekende landwind en dus stort binnen mum van tijd de wind in en moet helaas de motor aan. Onderweg nog een aantal momenten weer wat kunnen zeilen. Via de Navtex was door Monsanto Radio een gale warning voor district Porto uitgegeven (5-7; occ 8). Dat belooft wat maar waarschijnlijk is dit ver op zee van toepassing.
Iets voor kaap Cabo Mondego begint de wind lichtjes uit het noord-noordoosten op te steken. Motor uit en zeilen maar. Nadat ik die kaap net ben gepasseerd: BAM. Vol 30 knopen aan wind (= 7 Bft) op m'n dak en dat ongereefd. Mijn 'high wind-alarm' van de windmeter gaat ook af maar ja, ik weet zelf ook wel dat het waait. Dilemma: de haven is slechts een paar mijl verderop dus om nu te reven... Besloten om alleen de genua weg te halen en me te concentreren op het koersen tussen de vele visnetten door met vol grootzeil. Iets voor de haven storte de wind weer in. Ik heb nu kennis gemaakt met het stuwend effect van een kaap op wind. 
In Figueira da Foz bij de meldsteiger opgewacht door de Policia Maritima. Ze helpen bij het afmeren maar wel meteen melden met alle papieren in hun kantoor. Na deze bureaucratische sessie een box opgezocht. Na mij komen nog andere boten binnen maar deze worden met een blaas op een politiefluitje met bijbehorende handgebaar geattendeerd dat ze zich moeten melden. Er wordt geen hand uitgestoken. Toch een voordeel als solo-zeiler.


Figueira da Foz zelf is een standaard haven. Het is een badplaats. Dat merk je aan de opzet, winkels, publieke werken en de personen die er rondlopen. Niet zo veel historisch kunnen ontdekken,. Wel een oude arena voor stierengevechten. Op de poster wordt aangekondigd dat er binnenkort diverse gevechten zijn. De namen van de vechters staan vermeld alsof het popsterren zijn. Nu weet ik niet of er een verschil bestaat tussen de Spaanse en Portugese gevechten (b.v. Spaans: is met uiteindelijk een dode stier en in Portugal is het alleen pesten zonder wapens).

Aangezien het een badplaats is ga ik nu m'n hoofd achteroverleggen en van de zon genieten...