dinsdag 16 augustus 2011

Cascais en Lissabon

De dagen van de laatste tijd beginnen op elkaar te lijken. Het start grauw met weinig wind en pas in de middag komt de zon erbij en gaat het waaien. Zo ook nu weer. Tot aan Cabo da Roca hoofdzakelijk op de motor gevaren. Bij deze kaap ligt ook een bergrugje dus gezien m'n eerdere ervaring verwacht ik hier flinke wind. En ja: het gaat een beetje waaien. Noord-West 2 Beaufort. Dus alle zeilen op. Naast de kaap: geen windversnelling; voorbij de kaap ook niets. Ik begin er bijna er niet meer in te geloven totdat, ja hoor, het binnen mum van tijd een dikke 6 bft waait. Met 6,5 knoop snelheid vlieg ik door het water. Dit houd ik vol tot aan Cascais. In Cascais eerst even gebunkerd en daarna de havenformaliteiten in het moderne havenkantoor afgehandeld. Ik had eerder al iets geschreven over het goede ontvangst op de steigers in Spanje en Portugal. Ja, hoor er bestaat een overtreffende trap. Ik kreeg hier na het inschrijven een fles rode wijn als welkomstgeschenk! Benauwd keek ik om me heen of wellicht de vrouw van de havenmeester zou opduiken voor een flinke pakkerd maar dit bleef gelukkig uit. pff
Bewijsstuk 1A
Komende dagen een paar bootklusjes, Cascais en natuurlijk Lissabon bezoeken.


Cascais is te typeren als een luxe badplaats. Afgelopen havens waren ook badplaatsen maar er is een groot verschil in entourage, huizen, personen en kleding. Het is overal netjes en verzorgd. Voor zeilers: vergelijk bijvoorbeeld Dover met Brighton. Op de plattegrond van Cascais kom ik al 5 golfterreinen tegen.




De bootklussen (b.v. drinkwatertank schoonmaken, vuil en water uit de dieseltank aftappen, wierpot schoonmaken, olie bijvullen, 2e voorstag zetten en fok aanslaan, alle aanhechtingen checken) zijn ook uitgevoerd. Sya en Richard zijn er klaar voor.
Vandaag (18 aug 2011) het weer bekeken. Het ziet er voor morgen en de dagen daarna zeer stabiel (NNE 4/5 Bft) uit. Als ik echter een dag later wegga richting Madeira dan krijg ik variabele winden met ook tegenwind en flink wat regen door een klein lage drukgebiedje. Ik kies voor de gemakkelijke weg en dus daarom maar 1 dagje Lissabon.


M'n gebruikelijk manier van een stad bezoeken: gewoon starten met lopen en langzamerhand alle bijzondere plaatsen zien werkt niet in zo'n grote stad. Omdat ik ook nog bijtijds terug wil zijn voor boodschappen bij de enorm grote supermarkt Jumbo kies ik voor de toeristische manier. Met een open dubbeldekker door de stad toeren. Je ziet genoeg maar foto-schiet-tijd is er bijna niet en uitstappen en weer op de volgende bus opstappen wil ik niet. Lissabon is zeker een stad op nog een andere keer te bezoeken maar dan via een Easyjet-retourtje.





Dit was het laatste contact met het continent. De komende 10-11 maanden doe ik nog alleen nog maar eilanden aan met als eerste Porto Santo (Madeira archipel). Deze tocht is vanuit Cascais zo'n 500 NM en zal zo'n 4-5 dagen vergen. Daarom even pauze in dit blog. De positierapporten geef ik nog wel af.