zaterdag 13 augustus 2011

Nazeré

Er is wat regen voorspeld. Dit klinkt vreemd voor jullie in Nederland maar ik verheug me er op. Even lekker een natte kop van zoet water krijgen (dit lukt me ook onder de douche hoor).  Weer om 7:00 weg; richting Nazaré. De gehele tocht (33 NM) vrij weinig wind gehad maar ondanks de deining van 3 meter meestal kunnen zeilen met een snelheid tussen 2 en 5 knopen. Zonnig maar ... geen regen gehad! Jammer.


In Nazaré lig je dicht bij de visafslag. De geur al... Maar ja, je wordt allervriendelijkst op Engelse wijze ontvangen door captain Michael Hadley en zijn vrouw Sally. Je krijgt de sleutels van het hek, overzicht bustijden en op schrift gesteld overzicht van alle essentiële diensten (Nederlandstalig ook nog).
's Avond ben ik gaan eten met Jean-Marie, een 67 jarige Belgische solozeiler en nu onderweg naar huis. Hij gaat met z'n jacht Ora Pro Nobis (Bashford Howison BH41) zo'n beetje overal naar toe. Zo staat op z'n lijstje o.a.: Ascension, St. Helena, Bermuda, Azoren. Hij kwam nu terug van Griekenland en Turkije. Qua eten heeft hij maar 3 soorten blikken aan boord. Op dit moment zijn er nog slechts twee smaken in voorraad waarvan één zuurkool is dus toch nog enige vorm van variatie.


Nazaré zelf viel me tegen. Dit is ook een badplaats maar dan enorm toeristisch. Met 'gevaar voor eigen leven' (...) met een kabelbaantje naar de kaap gegaan. Boven is het nog toeristischer; echt over de top gegaan. Winkeltje na winkeltje allemaal dezelfde spullen. Ook hier verkopen ze badlakens die je echter pas zo'n honderd meter naar beneden kan gebruiken,


Nazaré heeft ook een stierenvechtarena. Deze avond diverse optredens van o.a. Tiago Carreiras...

Ook is er nog een circusje in de stad met een paar tijgers, honden, een bizon en drieënhalve kip. Ik denk dat ik vanavond op mijn boot blijf.