dinsdag 16 augustus 2011

Peniche

Weer vroeg weg. ik blijf toch een ochtendmens. Ik heb de sleutels van de haven ingeleverd en havengeld betaald bij een beveiligingsmannetje in een hokje bij de ingang van het haventerrein. Er is 24 uurs bewaking maar wat moet zo'n mannetje de gehele tijd doen? Af en toe je hond uitlaten en aan sloten rammelen maar dan? Zeker niet mijn ding. Waarschijnlijk zal dit mannetje zoiets vergelijkbaars denken over bootjesmensjes...
Maar ok. Haven uit en ja hoor; potdichte mist. Ik begin er aan te wennen. Ik draai niet om maar zet de radar aan en vaar rustig met 3-4 knopen. Het blijft grauw en pas bij Peniche breekt de zon door. Nog wel even walvissen van slag gebracht door prachtige muziek (Nirvana) keihard over het water te laten klinken. 
Dan Peniche. Tja, Wat moet ik er van zeggen. De ligplaats aan de langsteiger is erg hobbelig vanwege alle ferry's die af en aan varen richting Isla da Berlanga. De Policia Maritima-agent was zeer behulpzaam, vriendelijk en sprak goed engels. Er was niemand in de haven aanwezig die een key-card voor de haven kon afgeven om daarmee het hek te openen. De agent heeft dit opgelost door gewoon het hek open te zetten.
Ik had zelf veel van het stadje verwacht maar ik heb niet echt iets bijzonders kunnen ontdekken. Het oude fort was niet open volgens de vermelde openingstijden.
Ook hier hebben ze zo'n beveiligingsmannetje met denk ik nog minder verantwoordelijkheden want hij heeft geen slagboom, geen hondje en ook z'n hokje is kleiner.