zondag 7 augustus 2011

Leixoes (bij Porto)

Gisteravond nog geborreld met een Frans stel: Lisenn en Julien (link blog).  Ik had al kennis gemaakt in La Coruna en nadien ze ook nog in Portosin gezien. Beiden schat ik ze achter in de twintig. Hij is kraanmachinist en zij lerares Frans. In Frankrijk mag je er een jaar er tussenuit en behoort je werkgever jou weer terug te nemen; wellicht een andere baan maar wel met hetzelfde salaris. Dit is wel een riantere regeling dan 'ons' verlofsparen zonder enige garantie.


Om 7:00 weggevaren. Ik wil zo veel mogelijk zeilen. De start was met wat mist en een magere oostenwind. Tijdens de tocht bleef de wind zwak (5 knopen) en draaide via het zuiden naar noordwest. Helaas toch nog wel wat moeten motoren omdat ik geen zin had om ver in de avond pas in Leixoes aan te komen.


Dagje Porto. Met veel moeite samen met Rik (Belgische vertrekker) proberen te doorgronden hoe de kaartautomaat van de metro werkt. Uiteindelijk uitgevogeld, betaald, kaart ontvangen, gevalideerd met een scanner en hop de metro in. Rijdt ie de andere kant uit! Dus eerst volgende halte eruit en in de goede gestapt...
Porto; tja... Het is weer een grote stad. Dat betekent: imposantere bouwwerken,  drukker, meer toeristen en ook meer lopen. Zeer mooi is het gebied rondom de rivier waarbij de imposante bruggen van een leerling van Eiffel schitterend zijn. Je kan er zelfs bovenop overheen lopen! Voor geen goud!
Een ander bijzonder aspect zijn de vele tegeltjes tegen de gevels. Dit kan een eenvoudig motiefje zijn maar ook complete voorstellingen zijn.

Om bij zeer zonnig weer in havens nog meer schaduw te maken heb ik een extra laken gekocht. Met tekenen lukte het me om aan een verkoper het verschil tussen een hoeslaken en een gewoon laken duidelijk te maken (ehh, ik had, dacht ik, in Vigo helemaal zelfstandig al een laken gekocht maar aan boord bleek het een kussensloop te zijn). In een aantal winkels al gemerkt dat je in Portugal verkopers en kassiers hebt. De verkoper helpt je en schrijft een bonnetje. Na een handdruk ga je met het bonnetje naar de kassa en doe je de betaling.

In de haven teruggekomen merk je een grote verschil in windkracht. In Porto een beetje en in Leixoes 6-7 Bft en erg vlagerig.