dinsdag 26 juli 2011

Ria de Pontevedra

De afgelopen paar dagen gezellig contact met Hans gehad. Hij heeft ook Hallberg Rassy Monsun en vaart ook alleen; nou ja, met een klein hondje.
Het was m'n bedoeling om vandaag mijn vergunning/inschrijfbewijs voor het eiland Cies te krijgen maar dan blijkt het havenkantoor de gehele dag dicht te zijn. Ik heb geen zin meer om langer te blijven liggen. Ik wil varen en naar zee! Daarom een e-mail naar het havenkantoor gestuurd met de vraag of de vergunning/inschrijfpapieren kunnen e-mailen.
Eerst voor anker gegaan bij Muros. Het valt me overigens op dat veel mannen van jong tot  oud hier rochelen en het product op straat spugen. M'n ankerplek is blijkbaar een geliefde visplek. Maar ze vissen keurig om me heen. 's Ochtends vroeg wordt ik wakker omdat er iemand naast de boot rochelt. Mijn anker is gaan krabben en ik lig nu op de keien!! Snel uit m'n bed en naar buiten. Is het een visser in een klein bootje op een paar meter afstand die zijn keel aan het schoonmaken is. Pfff.
Vanuit de ankerplek twee Ria's lager afgezakt: Ria de Pontevedra. Het was weer echt lekker om op zee te kunnen zeilen. Met heel veel zon en een mooie noordelijke wind kracht 5-6. In de ria naar zo'n beetje het oostelijks puntje gegaan: Combarro.
Volgens de pilot moet je bij de noordpier ankeren want daar is zandgrond met wel kans op wier. Tja, er was niet  zo veel plek meer i.v.m. Viveros (dit zijn mosselkweekbanken). Aangezien er stevige wind werd verwacht voldoende ketting gestoken (4x diepte). En dus lag uiteindelijk Sya stevig vastgeankerd voor de haveningang bij de zuidpier. Ik vond dat er nog voldoende ruimte voor andere schepen was (en gelukkig ook geen opmerkingen van vissersschepen ontvangen. 's Nachts wel als extra naast m'n ankerlicht een 2e licht aangelaten.