vrijdag 15 juli 2011

naar Spanje

Dag 1 (10 juli 2011)
De tochten worden alsmaar groter. Nu een ruim 500 NM tocht richting Ria de Camarinas in Spanje voor de boeg.
Vreemde gewoonte maar ook bij meerdaagse tochten wil ik altijd zo vroeg mogelijk vertrekken. Nu dan ook weer. Om 5:30 gooi ik los. Nog een wuif naar Peter en weg. In eerste instantie even op de motor. De wind is NW2. Na Lizard Point kan de motor uit en met kompaskoers 210 richting het zuiden. De wind is nog eerst westelijk maar zal in de loop van de dag naar het noordwesten draaien. In eerste instantie nog 4 Bft maar 's nachts neemt het het af tot 1 Bft. Doordat er te veel deining is zet ik de motor aan. 
Inmiddels zijn we west van TSS Quessant gekomen. Parallel maar voldoende ver van het commerciĆ«le scheepvaartverkeer. 


Dag 2 (11 Juli 2011)
De boordtijd weer naar UTC gezet. Daarom wordt het al rond 04:00 licht. De wind gaat vanuit het oosten naar het noorden draaien. De kracht blijft nog achter: 2-3 Bft. Dat was ook de verwachting. Het bootje loopt prima. Slapen gaat me ook beter af. Afhankelijk van het verkeer om me heen duren ze 15 minuten tot 1 uur. Het is wel vermoeiend om al na 15 minuten op te staan maar het is wel weer lekker om na een rondje om me heen te hebben gekeken weer naar bed te gaan.
Twee andere zeilboten hebben ook dezelfde routekeuze gemaakt. Lijkt gezellig maar het nadeel is dat ze 'lekker' dicht bij elkaar blijven maar mijn nadeel als solozeiler is dat ik niet lang kan slapen of mijn radaralarm bij kan zetten. Koers iets verlegd zodat ik diverse mijlen van ze vandaan ben. 
Om 13:00 is een Frans patrouillevliegtuig rakelings overgevlogen. Onschuldig heb ik gezwaaid (eh, hoe zwaai je onschuldig?)
Weersverwachting voor district Pazenn is NE 3/5 - N4/5 occ 6. rain, later showers, gusts. Het wordt meer dan eerder voorspeld maar nog steeds noordelijk. Om 23:00 het eerste rif gezet om het iets relaxter te maken. Snelheid nog steeds boven 6 knopen. 


Dag 3 (12 Juli 2011)
De wind trekt wat verder aan en de golven beginnen dit ook door te krijgen. Ze bouwen goed op. Doordat de wind weer NNW is geworden wordt het halve/ruime wind. Snel maar af en toe breekt een golf dwars op de boot. Sya en ik weerstaan het prima. Een tweede rif gezet en genua verder verkleind. Uiteindelijk een dagafstand van 142 mijl gemaakt; 5,9 knopen gemiddeld.


Dag 4 (13 Juli 2011)
De dag om 5:00 gestart met warme worstenbroodjes. Ja, het zeilersleven is zwaar. Daarna me poedelnaakt op een slingerend schip buiten gedoucht met zo'n camping-douchezak. Toch aan veiligheid denken om te voorkomen dat je door een schuiver overboord gaat. Het is zo'n rotgezicht als je dan ergens naakt aanspoelt.
De wind neemt af. Vanwege de nog flinke deining even op de motor. Met een knal breekt het lummelbeslag (aanhechting giek - mast). Enige oplossing: grootzeil weghalen en op de genua verder. 




Daarom besloten om niet naar Ria de Camarines te gaan maar naar La Coruna vanwege de reparatiemogelijkheden. La Coruna is 'slechts' op 100 NM afstand; da's zo'n beetje de afstand tussen IJmuiden en Lowestoft. Pas als de wind naar het zuiden draait en ook nog verder wegvalt ben ik op de motor verder gegaan. Naast de roze olifanten en groene leeuwen ook nog walvissen gezien. Eerst nog alleen het afblazen maar later ook nog echt gezien. Echter geen dolfijnen gezien en dat terwijl mijn ervaring is dat ze toch elke avond langskomen. Wellicht hadden ze een dubbele afspraak. 


Dag 5  (14 Juli 2011)
Weer overgegaan maar Europese continentale tijd. Om iets na tienen in de ochtend, in een nevelige Ria, de jachthaven Nueva Darsena de Orza aangelopen. 
Cabo Prior bij de ingang van Ria de la Coruna.


Deze haven niet gekozen vanwege de mooie ligging maar meer vanwege al haar reparatiefaciliteiten. De restanten van het oude beslag zijn verwijderd en een nieuwe RVS uitvoering wordt gemaakt. Dit is pas maandag gereed. Ik ga daarom morgen, vrijdag 15 juli naar de jachthaven in het centrum van La Coruna.
De totale tocht vergde 102 uur. De afstand volgens m'n log was 450 NM. Het log loopt iets achter op de werkelijkheid dus m'n log opnieuw gekalibreerd en de werkelijk gevaren afstand wordt daarmee: 480 NM. Ik ben trots op mezelf.