dinsdag 5 juli 2011

naar Falmouth

Het startpunt om de sprong naar Spanje te maken is via Falmouth. Zo kan je de Golf van Biskaje links laten liggen. Om 6:00 te Eastbourne losgegooid en in mijn boord-logboek 'Falmouth' als bestemming vermeld. Voorgenomen om het desnoods zo veel mogelijk op de motor uit te voeren.
De voor zeilers bekend vuurtoren van Beachy Head.


En zo geschiedde maar zodra de wind zich maar even laat zien: motor uit en zeilen. Weg die herrie. Ook wil ik deze tocht gebruiken om te kijken hoe om te gaan met slapen. In de avond al St.Catharine's Point van Isle of Wight gepasseerd. Waar ik startte met ongemakkelijke slaapjes van 5 minuten in de kuip waarbij ik mezelf had vastgezet ben ik dit gaan verschuiven naar slapen in m'n slingerkooi. Eerst 5 minuten maar na een tijdje dit opgerekt tot slaapjes van 30 minuten waarbij m'n rader aan stond. Ik krijg vertrouwen dat als ik op open water ben met veel minder scheepvaart ik dit fors kan oprekken.


Na Start Point nog 55 NM naar Falmouth. De weersverwachting is niet goed: SW/W5-6, regen en mist. Ik wil voordat dit losbarst al in Falmouth zijn. De wind nam verder toe; ik vloog met 7 knopen door het water. In de buurt van Falmouth is het al nacht geworden. Vissers om me heen en een vreemd wit helder licht wat ik niet thuis kan brengen. M'n radar laat niets zien. Ineens verandert dit witte in een rood licht. Het is een zeilboot! Ik heb blijkbaar een uur lang tegen z'n heklicht aan zitten kijken.
Om de drukte de baas te zijn m'n snelheid verminderd tot 5 knopen door het grootzeil weg te nemen. Om 04:00 leg ik vast aan een fuel barge (mag niet maar ik ben een beetje stout). Een mooie tocht van ruim 200 NM in 46 uur. Tien minuten nadat ik in bed lig begint het te regenen. In de ochtend gebunkerd en Sya verhaald naar een andere plek.


Nu wachten op het goede weather window.