zaterdag 3 september 2011

Madeira Grande II

Vrijdag 2 september was m'n levada-dag. Eerst met de shuttlebus van de jachthaven naar Machico en dan met lijnbussen naar Porta da Cruz en vervolgens Ribeiro Frio. De shuttlebus gaat pas om 10:00 zodat ik pas om 11:00 bij Porta da Cruz was. Eigenlijk was het Faial omdat ik de halte miste in het piepklein dorpje. Daar begreep is dat m'n vervolgbus pas om 13:00 weg zou gaan. Als ik daarop moet gaan wachten dan wordt het wel erg laat ook omdat de geplande wandeltijd 3,5 uur (voor 11 kilometer) is. Echter, aan de andere kant van de weg stond een taxi dus ik heb met op een luxe manier naar het startpunt laten verplaatsen. Scheurneuzen zijn de Portugezen. Het stond me nog van de Azoren bij maar nu ook weer. Nog net niet op twee wielen de haarspeldbocht door terwijl je niet kan zien of er een tegenligger aankomt. Ja, die zie je als die om je motorkap gekruld zit. Ok. Levada's zijn de irrigatiekanaaltjes die vanaf de toppen van de bergen het regenwater naar beneden transporteren. De paden die voor onderhoud gebruikt worden kunnen ook als wandelpaden dienen. Deze wandeling was van Ribeiro Frio langs Pico do Suna naar Portela (loopt langs de Serra do Faial levada). Het hoogteverloop is van 880m naar 669m. Gelukkig stroom water nog steeds naar beneden dus als je op het goede punt start ga je alleen maar afdalen. Het pad varieert van 2 meter breed tot voetbreedte. 
Waar je langs de steile afgrond loopt hebben ze met staaldraad een reling gemaakt. Het grootste deel loop je tussen de bomen maar af en een mooi vergezicht. 
Madeira kent 1400 km aan levada's dus ik heb er nog een paar te gaan. Met dit soort wandelingen moet ik ontkrachten dat Madeira een senioreneiland is. Ook nog geen rollator of scootmobiel gezien.

Afgelopen dagen het lekker rustig aan gedaan. Tot het weekend was het grauw, en viel er af en toe een klein buitje of een vleugje miezerregen. Je merkt trouwens ook dat je steeds later opstaat. Pas om 7:30 wordt het licht en om in het donker al op te staan.... het moet wel leuk blijven.
Ook weer vele bootklusjes gedaan. het zal voor velen wellicht vreemd klinken maar je bent redelijk wat tijd bezig om zaken te repareren of om te verbeteren. Dit zit ook deels in het aard van het beestje.

Wel heb ik nog een uitgezette wandeling 'Ponta do Sao Lourenco' gelopen. Deze start net iets buiten de jachthaven. Deze wandeling volgt het ruige, noordoostelijk deel van het eiland. Op een aantal punten is net naast je de afgrond. Toen ik na anderhalf uur lopen voor me een richel zag die, wel aan beide kanten was voorzien van kabels, maar toch ook aan beide kanten een afgrond had was voor mij een punt bereikt. Ik ben teruggegaan.




Ook nog veel op de banjo geoefend. Niet dat ik nu al merkt dat het met sprongen vooruit gaat maar de vingervlugheid neemt al wel toe. Nog steeds geen klachten van boze buren gehad (ook geen complimenten ontvangen).

Woensdag 7 september is de boot uit het water gegaan en niet zoals afgesproken op 6 september. De opgegeven reden was dat de bewuste engineer niet kon. Wat de echte reden is weet ik niet maar die ene dag maakte me ook niet uit. 's Ochtend uit Quinta do Lorde vertrokken en rustig (natuurlijk de windversnelling tot 5 Bft meepakkende) op m'n genua naar de scheepswerf gevaren. Iets voor negenen kwam ik aan en ik kon meteen de lift in. "Of ik de boot niet achteruit erin kan varen". Ik heb een duidelijke "nee" afgegeven. Wat denken ze wel? Met een langkieler met dwarswind van 15 knopen in een klein haventje achteruit inparkeren. Onmogelijk.
De werf is zeer indrukwekkend. Enorme pilaren die de landingsbaan van Madeira ondersteunen.



Na veel gepruts is uiteindelijk het vetkoord vervangen, vettoevoer doorgeblazen en huis van het kunststof lager vaster gezet. Dan nog even een seatrial en de engineer afgezet. Aangezien je vanwege veiligheidsredenen niet in het haventje mag blijven ben ik bij Machico voor anker gegaan.
Na een schommelige nacht (ik heb zelfs m'n slingerkooi opgetuigd) naar de hoofdstad Funchal gezeild. Er is daar zeer weinig plek voor passanten en de kans is groot dat je met velen naast elkaar moet liggen. Nou, er lag slechts een Engelsman en ik heb een plek aan een langsteiger recht onder de kaartverkoop van allerlei vaartochten. Ik heb geen stalletje...
Mijn broer komt over voor enkele dagen. Z'n vlucht naar Lissabon had vertraging waardoor hij z'n aansluiting naar Madeira had gemist. Ik denk dat de echte reden is dat ze hem uit de rij hebben gehaald omdat z'n koffer en jaszakken vol zaten met blikken eten, snoep e.d. en dat onder vermomming van zijnde een priester. Er worden betere films gemaakt..... Uiteindelijk is hij pas de volgende dag om 11:25 geland. De rest van de dag hebben we Funchal bekeken en 's avonds de locale Chinees bezocht. Er liep een man in de bediening rondt, Nico, die ineens in het wilde weg de uitspraak 'lekkel lekkel' maakte tegen niet-Nederlandse gasten. Hier zijn Nederlanders bezig geweest.
Zondag 11 september hebben we, na een dienst in de kathedraal  van Funchal de grotten bij Sao Vicente bezocht. De autorit er naar toe gaf een mooi uitzicht op de bergen en dalen.
De grotten zelf vielen tegen en zijn zeker geen aanrader. Het is aardig om te zien hoe de lavastromen hebben gelopen maar de het educatieve deel was ronduit kinderachtig. Een voorbeeld: je stapt in een 'lift' met houten betimmering die door de trillen, flikkerende lampen en een 'langstrekkende rotswand' je het idee geeft dat je naar het binnenste van de aarde gaat. Bah, flauw.
Vervolgens met de auto naar Jardim do Mer gereden. Je rijdt dan via de hoogvlakte op 1500 meter en vervolgens door de wolken heen en via slingerweggetjes bergafwaarts. Jardim do Mer is een schitterend plaatsje aan de zuidkust. Pittoresk en schoon. Aan de kust is goed te zien hoe een kleine deining zeer lokaal kan leiden tot zware brekers. Over een afstand van 200 meter zie je enorme golven breken. Kijk je iets verderop dan niets; alleen een klein golfje dat aanspoelt. Zo'n zelfde fenomeen is bij Lugar de Baixo. Daar is een compleet nieuwe jachthaven gebouwd. Zelfs de meerpalen en het havenkantoor staan er. Echter na een zware storm is een deel van de golfbreker vernietigd. Uiteindelijk is vastgesteld dat de haven eigenlijk op een foute plaats is gebouwd. Het schijnt dat lokale vissers deze locatie al hadden afgeraden. De kans is gering dat deze nieuwe haven daadwerkelijk in gebruik wordt genomen.
Maandag 12 september was een wandeldag. 's Ochtends vroeg al richting Rabacal gegaan en daar de wandelroute naar de Risco waterval en de 25 bronnen gelopen. Ook hier weer mooie natuur en prachtige vergezichten. Grote delen lopen langs een levada. 

Het enige nadeel is dat je dezelfde weg ook terug moet lopen dus vele tegenliggende wandelaars. Op het eind van deze wandeling terug kan je voor 3 euro pp met een shuttlebus weer terug naar de parkeerplaats. Dat scheelt een flinke weg bergopwaarts. Vermoeid weer op de boot beland. 's Avond nog 'happy hour' aan boord met 4 Fransen. De Berenburg valt in de smaak.
Op de laatste dag van m'n broer's bezoek naar de Botanische Tuin gegaan. Natuurlijk niet met de kabelbaan maar lekker slingerend met de auto. Waarschijnlijk is het seizoen een beetje achter de rug want er bloeide bijna niets. Sta je een beetje naar een paar bomen te kijken. Wel mooi waren de cactea.
M'n broertje is uiteindelijk met anderhalf uur vertraging vertrokken en de 'rust' is weer terug aan boord.
De sleepgenerator is binnen dus net nadat het licht was geworden van Funchal naar Quinta do Lorde gevaren. De wind was 0 - 6 Bft en tegen. In Quinta even m'n grote zonnepaneel gecontroleerd. Ik kreeg namelijk het gevoel dat het geen stroom meer leverde. Helaas klopt dit. Bij de regulator is alles ok. Hopelijk is slechts een draadje in het paneel zelf los (dit heb ik dit voorjaar al eens gehad). Omdat het neerhalen van de radarmast werk voor twee is laat ik lekker alles staan en kijk ik er pas over enkele dagen naar. Om toch voldoende elektra te krijgen heb ik de sleepgenerator al aangesloten ondanks het feit dat ik nog geen regulator heb. Ik moet maar goed de accuspanning in de gaten houden.
Morgen 16 september gooi ik los en vaar naar Graciosa (Canarische eilanden). Dit is een tocht van ongeveer 280 NM dus zeg maar 2,5 dagen varen. De vooruitzichten: N/NO 3-5 dus relaxen.