zondag 4 maart 2012

Les Saintes

's Ochtends vroeg Dominica verlaten. Het doel zijn de franse eilanden Les Saintes ten zuiden van Guadeloupe. Er stond lichte wind aan deze lijzijde van het eiland maar belangrijker: het was droog en er was zon!! Binnen in de boot waslijnen opgehangen om al het natte goed te drogen.
Hoe verder naar het noorden hoe meer wind er kwam en uiteindelijk eindigde ik met een mooie 5 Bft halve wind. Het werd echt genieten toen ik buiten in de kuip een beetje kon slapen met mijn gezicht in de zon en een boot die met ruim 6 knopen over het water glijdt. Bijna vakantie!.. Omdat ik bij de Les Saintes iets oostelijker zat heb ik de oostelijke ingang gekozen. Het was wel knobbelig tussen de rotseilanden maar lekker. 
Uiteindelijk mijn anker voor bij het strand erin gegooid. Fout! Het blijkt dat sinds kort het niet meer mogelijk is om in de baai van Terre de Haut te ankeren. Alleen aan een mooring liggen kan nog en dat kost natuurlijk geld. Dus onder het mom van veiligheid is een extra inkomstenbron gegenereerd. Aangezien er ook geen moorings vrij waren heb ik daarom mijn boot verlegd naar het achterste deel van de baai waar geen moorings lagen en de diepte al 10 meter was. Fout! Ook al zijn er geen moorings je mag er toch niet ankeren. Ik heb gemeld dat ik aan het begin van de avond niet meer ankerop ga en dus blijf liggen. Gelukkig deden andere foutliggers dat ook. Kort even Terre de Haut bekeken. Het is drie keer niks. Eén groot toeristenplaats met alleen maar blanken die via ferry's vanaf Guadeloupe worden aangevoerd. Het is een aaneenschakeling van toeristenwinkeltjes en restaurantjes. Niets Caribisch is er meer. Het kan net zo goed Tenerife zijn. Het plan is om morgen snel inkopen te doen en dan wegwezen. Ik ga wel rustig bij een ander eiland van de Saintes voor anker liggen.