donderdag 2 februari 2012

Martinique

Na losgooien in Rodney Bay zette ik toch snel een eerste rif in het grootzeil. Ik verwacht een wind rond de 20 knopen. Het is gelukkig niet tegen de wind in of erg scherp er tegenin. De wind is oostelijk en de kracht daadwerkelijk tussen de 17 en 22 knopen. Af en toe kreeg ik er een bui overheen die mijzelf dan weer even zoet spoelde. Het enige wat ik deed was spelen met het in- en uitroillen van de genua om voldoende zeil te behouden.
Deze video met m'n watrerdichte fototoestel tijdens een rustiger moment gemaakt
Een bui had ik toch wat fout ingeschat. Het zag er als een kleintje uit maar toen het dichterbij kwam bleek het een forse te zijn met veel regen. Dat is het geluk als er meer boten varen. Je kan zien wat het effect is van wat er komt. Echter in dit geval was alles achter de regen verstopt. Nou deze bui was een beste hoor. Ik kreeg 33 knopen wind op m'n donder en dat met slechts 1 rif in het grootzeil. ik zei nog tegen me zelf : "nou nou nou Richard toch! Da's wel 'n een bietje veul". De bui uitgereden door Sya even heel scherp aan de wind te varen zodat het zo min mogelijk wind vangt en de zeilen net niet klapperen. Na een paar minuten was het overgewaaid en stond er even slechts 8 knopen wind. Het was een wisselvallige tocht waarbij veel gewerkt moest worden. Ik vind het heerlijk om dit soort tochten volledig op de hand te sturen. Na 35 mijl de jachthaven van Le Marin binnengelopen. Ik had al gemerkt dat vele franse zeilers naar Martinique uitkeken. Niet specifiek vanwege de taal maar vanwege het aanbod in de supermarkten. In de haven als op de ankerplaats zijn het met name franse jachten die er liggen. Ik hoop maar dat het hard waait zodat mij Nederlandse vlag wappert en niet als een vaatdoek naar beneden hangt. Voor je het weet beginnen ze frans te praten en ik had slechts 2 dagen op de oceaan kunnen oefenen.


Deze pagina wordt nog verder aangevuld.