zondag 3 juni 2012

Flores (Azoren)

In de nacht nadat ik aangekomen was begon het, zoals voorspeld, hard te waaien (8 Bft) en hard te regenen. Een gevalletje van net op tijd binnen zijn. In de nacht nog even een extra dikke spring gezet. In de ochtend bleef het weer zo. Maar ik wil toch vers brood. Gewapend met mijn paraplu en regenjas naar het dorp Lajes gelopen op zoek naar de supermarkt. De straten waren veranderd in riviertjes. Eenmaal druipend binnen in de supermarkt merkte ik dat een personeelslid zuchtend met een mop het water op de vloer aan het opdweilen was. Daarom nog maar een paar extra rondjes in de supermarkt rondgelopen..;-). In de middag brak de zon door en werd het plaatsje Lajes veel mooier. Typische Portugese bouwstijlen.


Het haventje is pas dit jaar open en ingericht voor kleine bootjes (max. 10 meter). Er komen ook grotere boten en die krijgen dan maar ook een plekje.
In Lajes is geen wasserette. Uiteindelijk kwam de jonge en onervaren havenmeester op de oplossing om zijn moeder te vragen. En dus worden twee tassen met wasgoed gewassen en gedroogd voor 2 euro per kg. Na het bezoek van de politie ook nog de GNR op bezoek gehad. Ik nodigde beide heren op mijn boot uit maar één durfde niet aangezien hij sporen aan z'n rijlaarzen had en bang was om mijn boot te beschadigen. Ik vroeg nog waar hij z'n paard had geparkeerd maar daarom kwam geen antwoord. Z'n collega legde uiteindelijk uit dat ze beiden bij de cavalerie-divisie van de Guarda Nacional Republicana zaten maar dat ze op Flores geen paarden hadden.... beetje machogedrag.
Als 'doe-ding' samen met Laure en Camille een hike gedaan. 
Eerst met de taxi naar het startpunt. Doordat de laatste dagen veel regen was gevallen was alles doorweekt. Op sommige stukken leek het pad meer op een riviertje. 
Qua natuur was het wel even wat anders dan de Carieb. Het leek meer op Madeira met een vleugje Dominica maar qua mist en temperatuur komt Schotland of Ierland toch het meest dichtbij. Groen in alle denkbare tinten en vele watervallen.
Na een steile afdaling naar Fajã Grande gingen we voor een tweede trail. 
Ik was er al bang voor en ik heb nog wel de poging gewaagd; maar uiteindelijk heb ik moeten afhaken ook gezien de nog komende klim. Vanaf Fajãzinha ben ik met de bus naar Lajes gegaan. Qua conditie e.d. was dit tweede deel voor me te hoog gegrepen.